Pana nu de mult, Facebook sau Google nici macar nu existau in vocabularul oamenilor de pe intreaga planeta, CPC era, conform Urban Dictionary – Clubul Farfuriilor Curate (Clean Plate Club)  iar pentru a intra in contact cu un instalator, era nevoie sa il cauti numarul in Paginile Aurii sau sa speri ca teava de sub chiuveta din bucatarie se va opri singura din picurat.

In trecut, marketing-ul traditional era singura alternativa a afacerilor pentru a se promova si a-si face cunoscuta oferta in fata audientei targetate. Printre instrumentele de reclama traditionala se numara ziarele, revistele, cartile cu numere de telefon cum ar fi Paginile Albe sau Paginile Aurii (firma a intrat in faliment in 2013), radio-ul si canalele de televiziune. Reclamele erau plasate pe aceste canale pentru o anumita taxa, in functie de marimea materialului de reclama si, bineinteles, de media pe care erau publicate.

Ei, in anii in care aproape toata lumea avea un abonament la ziarul local sau primea o noua carte de telefoane in fiecare an, era profitabil sa apelezi la aceste media pentru a-ti promova afacerea.

Dar lucrurile s-au schimbat. Acum oamenii prefera sa citeasca/auda/vada stirile si informatiile de maxima importanta cat mai rapid, online (indiferent ca pe site-ul publicatiei, pe paginile de Facebook, Twitter etc., pe email) in timp ce cartile de telefoane par niste lucruri antice pentru generatia Z (nascuti dupa 1995).

Practic, majoritatea instrumentelor de marketing traditional au evoluat spre modern si digital, luand variate forme. Azi gasim pana si versiuni moderne pentru panourile publicitare, reclamele din ziare si reviste, Paginile Aurii si Paginile Albe.

In articolul de astazi vei descoperi echivalente in digital marketing pentru trei dintre instrumentele intens folosite de specialisti in marketing-ul traditional si vei afla de ce iti ofera acestea mai multe beneficii in raport cu variantele de reclama traditionala.

1. Panouri publicitare = Facebook Ads

Panourile publicitare sau billboards au rolul de a atrage privirea trecatorilor (publicul tinta al companiei ce transmite mesajul) si contin un procent foarte mic de text. De ce? Bineinteles, din motive de siguranta, nu vrei sa atragi prea mult atentia conducatorilor auto de la drum. Prin urmare, panourile publicitare sunt instrumente prin care poti sa transmiti doar un mesaj comprimat, de preferabil un slogan atragator si interesant pentru audienta.

Mai mult, datorita Legii nr. 185/2013 privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, locurile si spatiile in care iti poti afisa mesajul a fost mult limitate.

In digital marketing, Facebook Ads au luat locul panourilor publicitate iar Facebook joaca aici rolul strazii/drumului pe care circula trecatorii. Si aici se aplica regula mesajului comprimat, avand in vedere faptul ca Facebook nu iti permite sa adaugi in cadrul imaginii mai mult de 20% text.

In functie de locul in care alegi sa iti afisezi reclama pe Facebook, exista posibilitatea sa adaugi text suplimentar, insa si acesta este limitat, la randul sau. Si probabil stii ca daca Facebook ar fi o tara, ar avea o populatie mult mai mare decat China, asadar constituie o strada extrem de circulata pentru orice afacere.

panou publicitar

panou publicitar

Cum castigi mai mult cu Facebook Ads?

Panourile publicitare nu iti permit sa iti afisezi mesajul chiar in fata audientei dorite, insa Facebook Ads, da. Aici ai oportunitatea de a defini audienta (creezi audiente personalizate) pe baza intereselor exprimate fata de specificul produselor/serviciilor pe care le comercializezi, date demografice, gradul de educatie, locul de munca, statutul in societate, mediul din care provin, actiuni desfasurate recent, locatie etc.

Tinand cont de personalizarea in amanunt a audientei, mesajul transmis si modul in care arata reclama ta ar trebui sa fie la fel de specific. Daca vrei un impact cat mai mare pentru reclamele tale pe Facebook, creeaza mai multe audiente personalizate si targeteaza-le cu mesaje relevante, astfel incat sa sa obtii rezultatele urmarite dupa ce publicul interactioneaza cu acestea.

Citeste si: Impune-te In Piata Locala cu Google Adwords si Facebook Ads

2. Reclame in ziare si reviste = Google Display Ads

In comparatie cu panourile publicitare, reclamele in ziare si reviste permit marketerilor sa transmita un mesaj mai bine targetat, pentru publicul cititor al publicatiilor. De exemplu, articolele de fashion sunt promovate in randul cititorilor de fashion, piesele auto sunt potrivite in reviste auto iar accesoriile de bucatarie in revistele cu retete culinare. Si tot asa. Cu cat este mai cunoscut si mai citit ziarul sau revista respectiva, cu atat spatiul pentru reclama este mai scump.

In strategia de digital marketing, in loc de reclame in ziare si reviste avem Google Display Ads. Acestea iti permit sa targetezi audienta direct pe site-urile accesate: fie ca este vorba de versiunea online a unei reviste cunoscute sau ultimul articol de pe un blog ce trateaza ultimul subiect fierbinte, discutat de toata lumea.

Reclamele pe Display fac parte dintr-o retea ampla, un set de site-uri (peste 2 milioane doar in 2013) din intreaga lume, incepand de la bloguri, ziare online, site-uri financiare si pana la Gmail, YouTube etc. Pe Display, poti crea reclame care sa fie afisate pe marginile site-ului accesat sau in cadrul continutului afisat. Reclamele pun la dispozitia publicului un link rapid spre site-ul tau si sunt puse la dispozitia publicului selectat de catre tine.

reclama-revista

sursa: Behance.net

Cum castigi mai mult cu Google Display Ads?

Unul dintre principalele roluri ale reclamelor pe Display este acela de remarketing, targetand utilizatorii care ti-au vizitat site-ul dar nu au realizat conversia dorita. Sigur ai avut si tu experiente cu remarketing, timp in care probabil ai avut senzatia ca esti urmarit de un produs sau altul prin toate cotloanele internetului.

Pe langa ca poti selecta unde sa fie afisat anuntul tau, ai posibilitatea sa selectezi si in fata cui sa fie prezentat. Practic, poti sa targetezi clientii (cei care au realizat deja o achizitie in site-ul tau), vizitatorii care au adaugat produse in cos dar l-au abandonat sau vizitatori care nu au facut alta actiune in afara de cea de a-ti accesa o data site-ul.

Lucrand cu reteaua de Google Display, bannerele tale si reclamele platite vor fi afisate pe o multitudine de site-uri si este nevoie sa faci setarea initiala doar o singura data.

Citeste si: 5 Motive pentru care sa folosesti Google AdWords Display Network

3. Paginile Aurii si Paginile Albe = Google Search Ads

Mai tii minte Paginile Aurii si Paginile Albe? Chiar si in epoca lor de popularitate, cartile de telefoane nu au fost vazute neaparat ca o platforma de advertising. Insa cand cineva avea nevoie de ajutor sau de o informatie (ii picura chiuveta din bucatarie, il dureau maselele sau avea nevoie de informatii despre un magazin de mobila) deschidea cartea si isi incerca norocul, alegand unul dintre numele disponibile.

Locul cartilor de telefoane a fost luat de Google si de Google Search Ads, ca si instrument de reclama platita. La fel ca si instrumentele de marketing traditional, anunturile pe search listeaza in fata utilizatorului o serie de alternative, insa procesul de cautare este mult mai usor si personalizat.

De exemplu, daca cineva are nevoie de “placute de frana VW Polo din ‘95”, motorul de cautare ii va returna o serie de rezultate platite si organice legate de cuvintele cheie introduse. Iar primele anunturi platite afisate au o vizibilitate sporita si mai multe sanse de a fi accesate.

In cartile de telefoane, firmele care isi doreau vizibilitate si promovare in plus, cereau ca datele afisate sa fie ingrosate, sa aiba caractere mai mari, diferite de restul, cumparau spatiu pentru reclama sau ofereau un cupon de reducere.

Cum castigi mai mult cu Google Search Ads?

In primul rand, poti selecta cand sa apara anunturile platite, in intervalul de timp in care ai mai multe sanse sa obtii o conversie. Iar daca vinzi si alte piese auto pe langa placutele de frana, poti sa specifici in anunt si alte cuvinte cheie pentru ca acesta sa fie afisat la cautari pentru jante, galerie de evacuare, tobe, rulmenti sau capace de delcou, de exemplu.

Gestionarea contului de Google AdWords, a reclamelor pe search, a campaniilor si a setarilor aferente implica timp si efort insa nu este atat de grea pe cat pare. In mod simplificat, este nevoie sa stabilesti cuvintele cheie pentru care sa fie afisat anuntul tau, sa folosesti tipul de potrivire corect pentru cuvinte selectate, sa elimini cuvintele cheie negative, sa testezi reclamele si sa dai drumul campaniei, pe care trebuie sa o monitorizezi si ajustezi in timp.

Citeste si: Introducere in Adwords: Generalitati Despre Anuntul pe Google

Indiferent ca esti un novice intr-ale marketingului sau deja un specialist, marketingul digital reprezinta o imensa oportunitate pentru afacerea ta online. Si chiar daca ai inceput direct cu versiunea moderna a marketingului, este important sa cunosti felul in care metodele de reclama platita au evoluat in timp.

Pana la urma, nimic nu se pierde ci acestea au urmat un ciclu normal de evolutie, adaptandu-se mediului in schimbare si modificarilor in comportamentul de cumparare al oamenilor.

Metodele traditionale cum ar fi panourile publicitare, reclamele in ziare si reviste sau cartile de telefoane mai au impact in ziua de astazi daca sunt realizate in stilul marketingului de guerrila, dar trebuie sa fii constient ca isi pierd din importanta, avand in vedere faptul ca aceste medii sunt din ce in ce mai putin folosite de catre publicul tau tinta.

Daca vrei mai multe vanzari si mai multi clienti (si sunt sigur ca asta iti doresti), marketingul modern va fi ajutorul tau de nadejde. Poate cel mai important beneficiu care vine la pachet cu acesta este posibilitatea de analiza si monitorizare permanenta a site-ului tau, prin intermediul unor instrumente precum Google Analytics sau MintMetrics.

Vrei sa te folosesti de reclamele platite pentru a-ti promova corect afacerea si nu stii cum? Nu e nicio problema. Agentia noastra iti ofera servicii Google AdWords si Facebook Ads cu care vei castiga mai multa vizibilitate, mai multi clienti, mai multe conversii si vanzari. Contacteaza-ne si hai sa iti crestem afacerea impreuna!

Cosmin Daraban

Comments

comments