Stii ca putem vorbi despre comert electronic atunci cand magazinul respectiv genereaza vanzari. Intr-un magazin online, pagina de finalizare comanda – checkout este punctul critic in care clientul decide daca achizitioneaza sau nu produsul respectiv din magazinul tau. Pentru ca foarte multe magazine online din Romania au probleme in aceasta zona, azi am sa-ti vorbesc despre optimizarea procesului de finalizare comanda, mai exact am sa prezint informatii detaliate in acest sens la care, dupa cum te-ai obisnuit deja, am sa atasez si imagini.

In Romania rata medie de conversie in ecommerce este in jur de 1%, (poate fi mai mare 3-5% la magazinele mari, cunoscute sau in diferite nise cu o concurenta mai putin dezvoltata). Deci in jur de 99% dintre vizitatorii magazinului tau il parasesc fara a face o achizite, cel putin pentru moment, acestia aflandu-se in diferite stadii pana la punctul de a-ti deveni clienti. Am scris un articol mai detaliat in acest sens : Afla traseul unui vizitator pana la stadiul de client.

Revenind la subiectul principal – optimizarea procesului de finalizare a comenzii la un magazin online, trebuie cunoscute principalele elemente care pot fi optimizate in aceasta zona.

10 Motive de abandon ale cosului de cumparaturi:

  1. lipsa de incredere in magazinul respectiv
  2. costul prea mare al unui produs, sau a intregului cos
  3. pretul prea mare pentru transport
  4. perioada lunga de livrare pentru produsul comandat
  5. formular de comanda prea lung (necesita completarea de informatii inutile si/sau sensibile ex CNP)
  6. obligarea clientului de a-si crea un cont inainte de a plasa comanda
  7. timpul mare de incarcare a paginii respective
  8. lipsa de termeni si conditii
  9. erori aparute in timpul procesului de comanda
  10. elemente din site care distrag atentia de la procesul de cumparare (bannere cu oferte, link-uri spre alte articole etc)

Legat de procesul greoi de finalizare a unei comenzi unde, spre exemplu, este un formular de comanda care cere clientului foarte multe informatii, Google a realizat un clip care poate fi urmarit in continuare:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3Sk7cOqB9Dk[/youtube]

Ce Elemente Trebuie Sa Contina Pagina De Finalizare Comanda

Aceasta pagina trebuie sa cuprinda toate informatiile de mai sus, pentru care clientii renunta la finalizarea unei comenzi, prezentate intr-un mod cat mai corect atat sub forma de text cat si grafic.

Prezentarea Produselor In Cos

Pentru ca totul sa-ti fie mult mai clar, in continuare am sa-ti arat cateva exemple concrete realizate pentru clientii SilkWEB, fiecare imagine fiind insotita de un text explicativ.

 

cos gamesline

La gamesline.ro s-au exclus toate link-urile din meniu, pentru ca odata ajuns clientul aici, acesta sa nu fie atras de alte produse sau promotii existente in site. Momentan clientul ajuns aici are acces la link-urile cu informatii utile (Livrare, Stocuri-garantie-retur, 10 Motive sa ne alegi) care se deschid in aceasta pagina, vede imaginea mare cu produsul, numele produsului adaugat in cos, cantitatea care poate fi modificata, pretul final, timpul estimat pentru livrare si costul transportului.

Exista si campul pentru codul de reducere, iar sus clientul vede mesajul de instiintare asupra faptului ca poate utiliza codul „REC” pentru orice categorii de produse mai putin console si accesorii.

Cand un client isi doreste un produs, il adauga in cos si vede ca acesta poate fi achizitionat la un pret mult mai bun decat a vazut prima data, cresc sansele ca vanzarea sa se produca atunci. Astfel magazinul a castigat un client care sigur va mai cumpara produse de aici.

cos quickmobile

Pentru a incuraja finalizarea unei comenzi Quickmobile.ro oferta clientilor cadouri in valoare de diferite sume, in functie de valoarea produsului adaugat in cos.

Aici poti observa si prezenta unor iconuri de trust, plus explicatia acestora prin texte, iar la testul cu blur sigur oricine va observa butonul de call to action – Finalizeaza comanda.

Da, in cazul de mai sus, cadoul in valoare de 50 de lei se acorda doar clientilor care finalizeaza comanda in timpul afisat in counter.

cos marimi.ro

La marimi.ro clientii odata ajunsi in cos vad primele elemente grafice cu mesaje informative care trebuie sa le alunge temerile legate de tipul produselor comercializate, de returnarea banilor si informatii legate de transport, care, in cazul de fata „forteaza” clientul sa cumpere 2 produse pentru a beneficia de transport gratuit.

Aici clientului ii sunt afisate toate informatiile legate de produsul adaugat in cos: imagine produs, rating, nume produs, culoare, marime, brand si pret.

Informatiile legate de transport si pret sunt exacte, in cazul de fata clientul stie ca produsul comandat ajunge Luni dupa ora 10:00 (daca comanda se face vineri), iar costul de transport prin Curier Rapid TNT este de 16 lei.

Butonul foarte vizibil de call to action ii spune clar clientului ce trebuie sa faca sau ce urmeaza odata ce a fost accesat.

Formularul De Comanda

comanda marimi

In exemplu de la marimi.ro, clientul trebuie sa completeze doar informatiile de baza pentru ca magazinul sa poata procesa comanda, iar in lateral sunt iar afisate elementele de trust. Practic, aici este cea mai sensibila zona, aici clientul trebuie sa-ti acorde maxima incredere daca este la prima comanda.

comanda oneit

La one-it.ro clientului aflat in fata formularului de comanda, ii se afisaza si numarul de telefon fix, elemente grafice cu informatii de baza si logo TRUSTED.ro.

Numarul de telefon fix poate transmite incredere celui care urmeaza sa finalizeze comanda respectiva, iar faptul ca magazinul este atestat TRUSTED.ro constituie un alt element de incredere pentru clienti.

Vezi articolele scrise pe blog despre TRUSTED.ro

comanda gamesline

La gamesline.ro in partea de finalizare comanda, clientii odata instiintati despre existenta unui certificat de securitate SSL, au posibilitatea sa citeasca si parerile altor clienti care au mai cumparat de pe acest site. Afisarea feedback-ului despre experienta avuta cu gamesline.ro venit de la alte persoane, ajuta mult la cresterea gradului de incredere a celui care cumpara pentru prima data din acest magazin.

Consider ca acestea sunt cateva informatii de baza care te pot ajuta la optimizarea procesului de finalizare comanda din magazinul tau online. Acest subiect poate fi mult dezbatut cu pareri pro si contra (depinde din partea cui vin).

Nu pot spune ca exista o pagina de finalizare comanda standard sau perfecta, asa cum nu exista o platforma de ecommerce perfecta, ideea este ca magazinul tau sa fie perfect adaptat la nevoile clientilor tai.

Tot ce trebuie sa faci in continuare este sa respecti cateva criterii de baza, sa nu ceri date sensibile clientilor tai, ex: CNP, sa nu-i obligi la crearea unui cont sau la abonarea la newsletter odata cu plasarea comenzii.

Ofera transparenta maxima cand vine vorba de afisarea preturilor, fie ca este intreg, ca afisezi TVA separat, transport, transport / kg / distanta, TOT.

Despre pagina de multumire si despre recuperarea cosului o sa-ti vorbesc in alte articole ;).

Pe acest subiect poti citi despre :

Cosmin Daraban

Comments

comments