”Suntem cea mai mare agentie de ecommerce din Romania”. „Avem cea mai buna platforma de ecommerce pe care ruleaza mii de magazine online si am inventat primii aceste lucruri inainte ca Amazon sa fie lansat”. Da prietene, sunt doar mesaje de marketing lansate in piata pentru a capta atentia clientilor, dar cat de eficiente sunt ele,  doar cei care le folosesc o pot confirma.

Discutia de azi nu este despre mesajele de marketing si eficienta lor ci mai degraba despre lucruri reale de care trebuie sa tii cont atunci cand alegi un furnizor de solutii, despre cum stau cu adevarat lucrurile intr-o relatie client-platforma si mai mult decat atat despre lipsa de transparenta si comunicarea dificila intre parti.

Posibil ca o parte din voi sa fi citit articolul asemanator pe Ecompedia, dar azi am hotarat sa-l dezvolt si sa-l public aici pe blogul nostru oficial, tocmai pentru a da un maxim de transparenta lucrurilor cu adevarat importante pentru clienti.

Majoritatea vizitatorilor acestui site au interactionat cu una sau mai multe platforme de e-commerce. Fie ca este vorba de o platforma open source, o platforma de tip saas cu plata lunara sau una personalizata, asteptarile tale ca si client al platformei sunt in mare parte aceleasi – sa te multumeasca, sa aiba functiile de care ai tu nevoie, sa fie cat mai simpla si sa genereze cat mai multe vanzari.

Citeste despre : Cea Mai Buna Platforma de E-Commerce !

Orice tip de platforma ai alege pentru noul tau magazin online, trebuie sa stii un lucru de la inceput: relatia ta cu platforma de e-commerce este de fapt relatia cu cei din spatele acesteia, cei care au dezvoltat-o, care iti fac update-urile sau noile module.

Pentru ca experienta mea vine mult din relatia cu clientii platformelor personalizate, in acest articol am sa tratez mai mult acest subiect insa cele spuse de mine cu siguranta sunt valabile si in alte cazuri.

Primii Pasi Conteaza

Trebuie sa stii exact ce-ti doresti cand incepi un nou business intr-un mediu pe care nu-l cunosti destul de bine, unde in majoritatea niselor exista jucatori bine pozitionati, unde experienta si vechimea conteaza enorm, unde lucrurile se pot schimba radical de la o luna la alta.

Pentru intocmirea unui brief ok, prin care sa stii exact care sunt functionalitatile de care ai nevoie in platforma noului tau magazin online, ar fi indicat sa te documentezi personal inainte, dupa care sa ceri sfatul unui consultant. Sa faci cereri de oferta la mai multe firme, dupa care sa pui cap la cap toate informatiile primite, sigur nu e cea mai buna solutie pentru a porni un business in ecommerce.

E necesar sa ai cateva notiuni de baza despre piata, despre fenomenul e-commerce, despre ce asteptari poti sa ai, ce se poate intampla si cum, de la cei cu o experienta in spate. Brainstorming-ul cu prietenii/echipa te poate ajuta mult, dar nu suficient in acest caz, daca cunostintele lor in vanzari online sunt limitate.

Cand decizi ca ai nevoie de o platforma personalizata, inseamna ca stii ce vrei atat din punct de vedere al design-ului, cat si al functionalitatii. Nu cere niciodata o clona a liderului din piata sau a celui mai bun magazin din nisa ta, pentru ca acestia si-au adaptat in timp platformele in functie de tipologia lor de clienti.

Daca esti un start-up e important sa ai o platforma ok, sa poti iesi in piata cat mai rapid, dupa care tot ce urmeaza se poate dezvolta in functie de rezultatele testelor in zonele pe care vrei sa le imbunatatesti, de la prezentarea noilor oferte, imbunatatirea paginii de detaliu produs sau optimizarea procesului de comanda.

Ai grija ce-ti doresti! Magazinul tau trebuie sa vanda produse celor care ajung sa-l viziteze, asadar dezvolta-l pentru ei, nu dupa bunul tau plac sau a celor din echipa ta.

Cum Alegi Cu Cine Lucrezi ?

Azi ai mai multe posibilitati de a ajunge la platforma care crezi ca te poate multumi.

  • cauta pe Google unde gasesti rapid mai multe solutii, trimite brief-ul tuturor si asteapta cel mai bun pret;
  • incearca sa vezi pe ce platforme ruleaza magazinele care iti plac si contacteaza firmele respective;
  • cere recomandari celor pe care ii cunosti.

Grija La Experienta

Tot ce ai tu nevoie in platforma trebuie sa iasa 100% perfect din punct de vedere tehnic, lucru pe care o echipa buna de programare il poate face. Functionalitatile unei platforme trebuie sa mearga mana in mana cu design-ul acesteia, proces care tine de UX (usability) si ii face viata mai usoara clientului. Deci aici mai e nevoie de inca cineva alaturi de echipa de programare pentru ca totul sa iasa ok.

expert

Platforma magazinului tau este o inglobare de tehnologie, marketing, design, psihologie si logistica, prin intermediul careia clientul tau trebuie sa-si doreasca sa cumpere produsele, iar tu sa-l tii aproape pentru o durata de timp cat mai mare (sa-i poti face vanzari repetitive pe parcurs).

Acum intelegi de ce ai nevoie de o echipa cu experienta in e-commerce, cineva care stie sa faca mai mult decat de a pune bine cap la cap liniile de cod sau cineva care are o creativitate iesita din comun in design.

Suportul Conteaza

Inainte de a incepe orice colaborare cu echipa din spatele unei platforme, intereseaza-te de relatia lor cu clientii, pe urma discuta acest subiect cu ei pentru a te familiariza cu respectiva echipa si modul lor de lucru, metodele de comunicare (email, telefon, skype etc).

mobile email

Tot aici poti stabili si modurile de comunicare, metodele de a cere noi update-uri, costurile, timpi de executie, garantiile, platile etc.

Comunicarea inseamna totul intr-o relatie de orice fel. Exemplul din cazul de fata: atunci cand ai nevoie de un nou modul, incearca sa nu-l ceri pur si simplu pentru ca asa vrei tu. Vorbeste cu echipa sau consultantul tau despre ideea ta, intreaba daca a avut o experienta cu asa ceva, daca lor li se pare ok. In acest sens chiar poti primi sfaturi care sa te ajute.

O firma care se implica activ in buna dezvoltare a magazinului tau iti poate da explicatii si exemple pentru deciziile luate sau sfaturile date.

Firmele serioase care ofera solutii de ecommerce personalizate au mare grija de portofoliul lor, incercand sa ofere avantaje maxime clientilor, totul pentru a se diferentia de alte platforme din piata. Deci posibil sa ma repet, dar mai tine cont de sfaturile dezvoltatorilor, pentru ca de multe ori au un interes dublu pentru proiectul respectiv.

Pornind de la aceasta discutie, spun ca cea mai buna platforma de ecommerce nu exista, exista doar platforma care se poate adapta perfect la nevoile tale si la cerintele clientilor tai, la nivelul de business la care te afli.

Pentru oricine din Romania care doreste sa-si schimbe actuala platforma sau sa intre pe piata de e-commerce, recomand solutiile locale, pentru ca sunt gandite pentru aceasta piata – majoritatea au integrarile de baza cu furnizorii de plati online, firmele de curierat, comparatoarele de preturi, sisteme de afiliere, notificari prin sms etc.

Tine minte: orice magazin pe care l-ai vazut si te-a incantat atat din punct de vedere al design-ului cat si al functionalitatii, are in spate sute de ore de munca in dezvoltare, sute de e-mailuri schimbate intre proprietar-consultant-platforma, zeci de ore de discutii telefonice si posibil cateva discutii fata in fata. Minuni se intampla doar in basme, pentru lucruri serioase trebuie multa munca.

Idea de final e cam asa: vechile mesaje de marketing cu prima agentie/firma/companie, sau cea mai mare, liderii din domeniu, singurii si multe alte sloganuri de genu sau USP-uri mai nou (unique selling proposition), sunt doar de imagine, iar de cele mai multe ori experienta cu respectivele poate fi mult imbunatatita.

Iar daca tot am pierdut acest val/trend vreau sa va spun ca scopul nostru este de a ne pozitiona cat mai aproape de clientii nostri, de a le oferi raspunsuri pe email sau telefon in cel mai scurt timp, de a le rezolva problemele atunci cand acestea apar si de a oferi solutii cu adevarat performante, nu doar pe banda rulanta. Da, practic se incearca rezolvarea problemelor pe care cu totii le au, dar despre care nimeni nu vorbeste.

Citeste despre:

Tu ce experienta ai cu agentia ta ? Cum ai vrea sa fie comunicarea cu furnizorul tau de servicii online ?

Cosmin Daraban

Comments

comments